Maarten Tromplaan 2, 7391KH, Twello
0571 - 27 90 90

‘Kijk in de Kernen’ bestaat 1 jaar!

Het online dorpsplein is inmiddels één jaar in de lucht. In die 365 dagen zijn er mooie dingen bereikt. Leuk om op terug te blikken, maar nog mooier is het om vooruit te kijken. De ‘buurtverbinders’ zijn namelijk vastberaden om het platform verder te laten groeien.

 

Een jaar geleden ‘lanceerden’ we het platform in het centrum van Twello. Zowel de burgermeester als Jan Terlouw spraken mooie en lovende woorden over het platform en de mogelijkheden. De heer Terlouw gaf toe dat hij dergelijke digitale ontwikkelingen wel lastig vond maar hij begreep het doel. “Wat we samen doen gaat beter. Daarom is dit een goed initiatief, met elkaar in contact komen op het online dorpsplein. Maar laten we vooral ook op het echte dorpsplein samenkomen: om elkaar te horen, te zien en in de ogen te kijken” aldus Jan Terlouw.

 

Samenkomen doen we steeds meer op kijkindekernen.nl. Maandelijks bezoeken zo’n 1200 unieke bezoekers de site. Het aantal geregistreerde gebruikers blijft ook geleidelijk groeien. Op het moment van schrijven zijn er 652 gebruikers. Dit zijn individuen. Daarnaast hebben ook 177 ‘groepen’ zich aangemeld. Dit zijn verenigingen, instanties en bedrijven. Zo zoeken het Rode Kruis (afd. Voorst) en Scouting Gelre Groep bijvoorbeeld naar vrijwilligers via KijkindeKernen, informeert ‘Voorster Belang’ zijn achterban over de voortgang van de herinrichting van de Rijksstraatweg en worden er vanuit de Posterenk foto’s gedeeld van het dorpsfeest aldaar.

 

Mogelijkheden

“De mogelijkheden van het platform zijn erg groot en niet in één bericht samen te vatten” legt Guus Kroes uit. “Het doel is wel in één woord te vangen; verbinden. In het hele land zijn er ook legio andere dorpen en gemeentes die er de vruchten van plukken. Dit geeft de ‘bedenkers’ van het platform ook weer de mogelijkheid om te groeien en meer ‘know-how’ in dienst te nemen. Mede hierdoor is het platform afgelopen april geheel vernieuwd, niet alleen qua uitstraling maar ook qua functionaliteiten. Eén van de grote winsten is de gebruiksvriendelijkheid op mobiele telefoon en tablet. Zelf plaats ik steeds vaker berichten via mijn telefoon en dat werkt perfect” aldus Kroes.

 

De werkgroep hoopt dat deze ‘olievlek’ zich blijft verspreiden. “Op den duur zou het prachtig zijn als iedereen meedoet op het platform. Zodat iedereen gemakkelijk en snel de hulp vindt, met elkaar in contact komt en op de hoogte is van hetgeen er allemaal in de buurt te doen is en georganiseerd wordt. Er gebeurt zoveel moois in deze gemeente en het zou toch prachtig zijn als dat op één plek allemaal samenkomt.”

 

Guus Kroes is werkzaam voor Mens en Welzijn Voorst, de organisatie welke betrokken is geweest bij de totstandkoming het platform. Als er vragen zijn over KijkindeKernen dan beantwoord hij deze graag via g.kroes@mensenwelzijn.nl of 06 – 40 10 36 11.