Maarten Tromplaan 2, 7391KH, Twello
0571 - 27 90 90

Beweegblog #2 – Spierkracht

Waarom is bewegen belangrijk? Als een soort evangelist is dat toch wel de vraag die ik wil beantwoorden. Laten we beginnen met de spieren, die vernieuwen zich elke 2 à 3 maanden. Wanneer je je spieren traint worden ze sterker vernieuwt. Het resultaat van dergelijke krachttraining wordt uiteindelijk ook zichtbaar; de getrainde spier krijgt meer volume. Inactiviteit en veel zitten zorgt voor het tegenovergestelde. Moet je bijvoorbeeld bedrust houden als gevolg van een ziekte of ongeval dan zie je een snelle afname van spiermassa en voel je je snel slap. Ook wanneer je iets gebroken hebt en in het gips moet wordt spierafname zichtbaar. Op oudere leeftijd is dit verval groter en is het tevens moeilijker om vervolgens weer in conditie te komen.

 

Medici zullen patiënten dus altijd ook adviseren om zoveel mogelijk binnen de mogelijkheden te blijven bewegen want bedrust is de grootste boosdoener van spierafname. Dat kan echt razendsnel gaan: per week kun je 5 procent van je spiermassa kwijtraken en in zes weken 40 procent! Maar in bed liggen, niet bewegen dus, heeft ook invloed op andere systemen in het lichaam. De bloedcirculatie werkt slechter, je hebt meer kans op urineweginfecties, darmverstopping, longontsteking, huidirritatie en doorligwonden. Deze effecten kunnen bij iedereen optreden: jong of oud, ziek of gezond.

 

Volgende maand meer hierover. Als ik jullie huiswerk mee mag geven; kijk 1Vandaag van 3 januari jl. even terug. Het sluit mooi aan op dit verhaal en werkt hopelijk motiverend!

 

Spreuk van de maand: Vallen is niet erg, blijven liggen wel!