Jachtlustplein 11, 7391BW, Twello
0571 - 27 90 90

Beweegblog #1 – Goede Voornemens

Onze buurtsportcoach schrijft maandelijks een blog over bewegen en gezondheid in het Voorster Nieuws. Doel hiervan is om lezers te motiveren en inspireren. Hierbij zijn eerste bijdrage;

 

Beweegblog #1 – Goede voornemens

We wensen elkaar allemaal het beste tijden de jaarwisseling maar wat wens je jezelf? De goede voornemens zijn vaak net zo snel weer verdwenen als de champagne in je glas en de oliebollen op de schaal. Het gevolg kan een gevoel van falen zijn waardoor al je goede bedoelingen averechts werken. Maar wat werkt dan wel?

 

De maand januari leent zich perfect voor gedragsveranderingen. Wanneer alles weer (lekker) ‘normaal’ is komt er vaak een moment een moment van bezinning met goede voornemens als gevolg. Hierbij trap ik enkele open deuren open. Hopelijk helpt het om het leuk te maken.

 

  1. Kies een richting

Maak doelen in eerste instantie niet te concreet maar kies een richting. Stel jezelf bijvoorbeeld niet het doel iedere week 3x te gaan sporten. Het verwaterd vaak en laksheid ligt op de loer. Rolf Tijssen schreef hier enkele weken terug ook al over in deze krant. Nee, kies er daarentegen bijvoorbeeld voor om goed voor jezelf te zorgen. Dat wordt je doel, daar wil je in verbeteren en meer bewegen is daar een onderdeel van. Het geeft je de ruimte om te experimenteren en het werkt minder verplichtend. Gaandeweg ‘hak’ je dit grote doel vanzelf in stukjes in ontstaan er kleinere doelen die concreter zijn, zoals 10.000 stappen per dag zetten of elke dag fruit eten.

 

  1. Doe het stapje voor stapje

De weegschaal heb je echt niet exact in de hand. Wees content met elke progressie die je maakt en neem hierbij ook in ogenschouw hoe je je voelt, los van hetgeen je kan meten. Voel dat je goed bezig bent, je energieker wordt en geniet bijvoorbeeld van het voldane gevoel na een rondje hardlopen. Het voorkomt dat je teleurgesteld raakt en je positieve mindset behouden blijft. Door in kleine stappen te blijven bewegen in één richting, zal je leven langzaam maar zeker ook van koers veranderen.

 

  1. Doe het niet alleen

Deel je ervaringen, of nog beter doe het samen! Neem je partner, vriend(en) of vriendin(nen) mee in een bepaald thema en deel. Samen is alles zoveel leuker. Ga samen sporten, deel recepten en schrijf je in voor een (sportief) evenement. Laatstgenoemde kan je een extra stok achter de deur bieden. Iets om naar toe te leven en uit te kijken.

 

  1. Begin vandaag

Als je het uitstelt wordt het echt niet makkelijker. Het perfecte moment bestaat ook niet. Begin gewoon vandaag, net zo makkelijk.

 

Spreuk van de maand: “Niet weten waar het schip strand, is minder erg dan de boot missen”.

 

Wil jij op de hoogte blijven van hetgeen onze buurtsportcoach allemaal doet? Schrijf je dan in voor zijn nieuwsbrief door hier te klikken.