Maarten Tromplaan 2, 7391KH, Twello
0571 - 27 90 90

Beweegblog #13 – Wandelen voor je frontale kwab (II)

Vorige maand ging het over het frontale deel van je hersenen. Deze frontale kwab gaat als eerste achteruit. Dat is onoverkomelijk en daar krijgt iedereen mee te maken wanneer je ouder wordt. Je kunt het merken doordat je gemakzuchtiger wordt, minder motivatie ervaart. Probeer deze negatieve spiraal te doorbreken door uitdagingen te blijven zoeken, je te ontwikkelen, misschien meer dan je ooit hebt gedaan.

 

Een andere cruciale functie van de frontale kwab is inhibitie oftewel ‘remming’. Uit het eerder genoemde onderzoek van Art Kramer bleek dat deze functie enorm verbeterde nadat de sedentaire ouderen meer gingen bewegen. Die remming is het allerbelangrijkste goed om te kunnen waarnemen en beoordelen. Het helpt je te filteren wat jij belangrijk vindt. Wanneer je een verhaal aanhoort (of leest) onthoud je wat jij belangrijk vindt. Je brein kan het immers niet aan om alles op te slaan. Je brein remt en filtert. Zonder remming, geen geheugen.

 

Daarnaast zorgt de frontale kwab ook voor remming op de motoriek en emoties. Eveneens erg belangrijk voor ons dagelijks functioneren, want wat als je je emotie niet meer kunt reguleren? Je wordt impulsief en motorisch onrustig. Daarom is het ook zo belangrijk dat (onrustige) ouderen in verzorgingstehuizen een beweegprogramma volgen zodat motorische onrust afneemt.

 

Spreuk van de maand: “Verrijk en stimuleer je frontale kwab zodat die blijft remmen!”

 

Met dank aan: Neuropsycholoog prof. dr. Scherder & ‘Universiteit van Nederland’

 

Guus Kroes is Buurtsportcoach namens Mens en Welzijn Voorst. Zou jij na het lezen van zijn blog ook wel meer willen bewegen, maar heb je hier bepaalde hulp bij nodig? Of ben je op zoek naar een sociale activiteit? Neem gerust contact op via telefoonnummer: 06 40 10 36 11 of g.kroes@mensenwelzijn.nl